Linzer karika

Gyerekkori kedvencem ez a sütemény (is)...de csak mindig a cukrászdából hoztunk ilyen sütit. 


Aztán megszületett Marci és én is beleestem abba a hibába, amibe oly sokan mások, hogy azt gondoltam majd a sok kajától, édességtől még több tejem lesz :) Na, jó, mondjuk ömlött is belőlem a tej, de szaladtak is fel a kilók...mivel kiló számra ettem a boltokban előre csomagolt linzer karikákat és Ischlereket. 

Aztán úgy gondoltam, hogy szerintem ezt a sütit én is meg tudom csinálni. Kerestem egy tuti receptet, és elkezdtem sütögetni, mostanra már arra is rájöttem, hogy mitől lesz puha, omlós ez a sütemény, mitől lehet azonnal fogyasztani és nem kell napokig puhítani....de arra is rájöttem, hogy 2 napnál tovább úgysem tart ez a süti itthon...főleg ha vendég jön hozzánk. 

Ma ráérős napom volt, így sütögettem :)
pl. ezt a linzer karikát.

Hozzávalók:  (dupla adaghoz, fél adaggal nem éri meg elkezdeni) :))

  • 50 dkg liszt
  • 36 dkg RAMA margarin (kéretik pontosan kimérni)
  • 5 tojássárgája
  • 16 dkg cukor
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1 cs. vaníliás cukor
  • csipet só
  • lekvár
  • + 1 egész tojás a kenéshez
Elkészítése: 
A lisztet morzsoljuk össze a margarinnal. Ezután adjuk hozzá a tojássárgákat, a sót, a cukrot, a vaníliás cukrot, a reszelt citromhéjat, és gyors mozdulatokkal dolgozzuk össze a masszát. Ezután folpackba csomagolva tegyük a hűtőbe a tésztánkat olyan fél, 1 órára, de akár egy éjszakára is ott hagyhatjuk...akkor másnap már csak a szaggatással, sütéssel kell foglalkoznunk. (2 gyerekes anya ott spórol időt, ahol tud) :)

A pihentetés után vegyük kb a tészta felét, és nyújtsuk ki kb fél cm vastagságúra. (figyeljünk arra, hogy a deszkánk alaposan be legyen lisztezve, hogy az amúgyis elég zsíros tésztánk ne ragadjon oda, mert akkor nem tudjuk szépen kiszaggatni a karikákat. 

Ezután kezdjük a szaggatással. Vegyünk egy sima és egy középen lyukas formát, és ugyanannyi mennyiségű karikát szaggassunk a tésztánkból. Alacsony peremű tepsit válasszunk, abba tegyünk sütőpapírt, és erre fektessük rá a linzerkarikáinkat. Én az ún. "gáztepsimben" szoktam sütni, ebbe 5 sorba 6-6 karika fér, így egyszerre 30 db-ot tudok kisütni, ebből lesz 15 db linzerkarikám. 

A sütőt melegítsük elő, a karikákat kenjük meg a felvert egész tojással, majd süssük 180 fokon kb 12-14 percig, sütőtől függően. Figyeljünk arra, hogy amint elkezdenek már aranybarnásak lenni a karikák, az már azt jelenti, hogy átsültek, ne süssük tovább!!!!! 

Ezután jöhet a lekvár (a szilárdabbik fajtából) és a porcukor. Tegyünk lekvárt minden teli karikára, és szórjuk meg porcukorral a lyukas karikáinkat. Ezután már csak össze kell passzítani a párosokat, és készen is vagyunk. 

Jó tanács, a kész karikákat egyből tegyük be egy szalvétával bélelt fémdobozba, ebben a dobozban még tovább tud puhulni a linzerünk, és jóóóó sokáig friss és puha marad benne. Kiváló sütemény ez vendégvárónak, akár 1-2 nappal korábban is elkészíthető, és még jobb ez a süti karácsonyra, most ahogy sütöttem, egyből karácsonyi hangulatom lett, pedig nincs is "karácsony-illata" :) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése