Kelt tészta készítése - lépésről lépésre fényképekkel illusztrálva!

Emlékszem, mikor az első kelt tésztámat készítettem, méghozzá diós bejgli lett volna szegénykéből, még kint Németországban laktunk, nos...hát ez a bejgli a kukában végezte egy az egyben, ugyanis azt sem tudtam akkor még, hogy mi az, hogy "élesztőt futtatni". Aztán egyszercsak Marianna barátnőm megmutatta, hogy mi is az a futtatás, és azóta könnyű szerrel készítem a kelt tésztás süteményeket, mert így már tényleg minden egyszerűbb.
Nos, ezért is fényképeztem most le, és készítek egy lépésről lépésre cikket arról, hogy hogyan kell kelt tésztás süteményt készíteni, mert hozzám hasonlóan sok barátnőm, ismerősömnek nem sikerül ilyen finom puhára a süteménye. Ha követed a tanácsaimat, mától te is kelt-tészta készítő istennő lehetsz :)))

Lássuk csak:


Minden recept így kezdődik, "futtasd fel az élesztőt egy kis langyos, cukros tejben". Ez pontosan annyit, jelent, hogy tégy egy bögrébe vagy edénybe 1-2-3 dl tejet, a tészta mennyiségének megfelelően, én itt ehhez a buktához egyből 4 dl tejet langyosítottam meg. Én egyből beleteszem a 2 kanál kristálycukrot, és mehet a mikróba. Kb 10-15 mp-ig melegítsd, majd az ujjaddal ellenőrizd, hogy megfelelően langyos lett-e. Ezt onnan tudod, hogy már nem hideg, de még annyira nem is forró, hogy ne tudd az ujjaddal jól elkeverni az alján leülepedett cukrot. Ha még kicsit hidegnek találod a tejet (főleg ha a hűtőből vetted épp ki előtte), akkor még 10 mp-ig langyosítsd. Ezután szórd bele a receptben megadott mennyiségű élesztőt. Én friss élesztőt használok általában, de mindig van itthon tartalékban szárított Dr. Oetkeres élesztő is (zöld zacskós, kb akkora, mint a Van. cukor meg a sütőpor), szóval mindkettőt használhatod, de valahogy azt vettem észre, hogy a friss élesztővel mégiscsak lágyabb tésztát kapok. Ezt a hűtőpultokban, a készen kapható rétestészták mellett, vagy margarinok mellett találod, ált. 5-ös kiszerelésben, de természetesen lehet egyesével is venni.


Így néz ki a tej, mikor beleszórtam az élesztőt, és a második képen pedig látszódik, hogy milyen lett, amikor "felfuttattam az élesztőt"...kb 15 perc pihenő után. A titok csupán annyi, hogy a lakásban épp ne legyen huzat, ne érje hüvös levegő a tejet, a legegyszerűbb amúgy, hogy lefeded egy másik edénnyel, és akkor tuti nem ér a szél sem...és nyugodtan fel tud futni az élesztőd. Kb. úgy néz ki mostmár az élesztős tejed, mint a sör habja a pohár tetején.



Végy a receptben előírt mennyiségű lisztet, nekem most 60 dkg liszt kellett, ehhez MINDIG adj egy kis sót, főleg ha sós süteményt készítesz, akkor lehet még egy kicsivel több is a só. Nekem most 1 ek. sóra volt szükségem, ezt egyből elkeverem a lisztben. Ehhez jött még aztán vmilyen zsiradék, ez lehet vaj, margarin, olaj, zsír, ki mit használ, illetve a recept mit kíván. Én ezt a receptet már elkészítettem 50 gramm olvasztott vajjal is, és 50 ml olajjal is, mindkettővel finom lett, de pl. az olajjal készült tésztám lágyabb lett a végén. 

Nem tudom, hogy ez most az olajnak köszönhető-e, de valahogy ez megmaradt bennem, hogy azzal lágyabb lett a tésztám. Szóval ehhez a lisztes, sós, olajos keverékhez még hozzáadjuk a cukros tejben felfuttatott élesztőt, és határozott mozdulatokkal összegyúrjuk az egészet. Ha túl lágy a tészta, akkor még lisztet adj hozzá, ha keménynek találod, akkor még egy pici tejjel v. olajjal tudod lágyítani. 



Ezután megint egy kis szünet következik, elrakjuk a kigyúrt tésztánkat pihenni. Ilyenkor kell aztán türelmesnek lenni, és szépen kivárni, amíg a tésztánk tényleg megkel, kb kétszeresére. Mindenféleképpen takard le ismét egy konyharuhával a tálat, amiben a tészta van, de én pl. arra jöttem rá, hogy ha folpack-kal körbetekerem a tálat, az a leghatásosabb, akkor tuti nem éri semmi huzat a tésztámat....és hamarabb megkel a tészta. Ha nem sajnálod a villanyszámlát és épp amúgy sincs 40 fok a lakásban, akár kicsit be is kapcsolhatod már a sütőt, bemelegíthetsz, majd kapcsold ki, és nyisd ki az ajtaját, és rakd úgy a tálat, hogy érje a meleg levegő. (műanyag tálat ne tegyél be a sütőbe, mert megolvad, csak a konyhapulton legyen a tál)

Ha elég türelmes voltál, és találtál addig másik házimunkát otthon, akkor kb fél óra, 40 perc múlva máris a csodájára járhatsz, hogy bizony a te tésztád is szépen megkelt. Ha megtapintod, akkor szivacsos, lágy tésztát érzel, nem azt a durvát, keményet, amit az elején gyúrtál. 


Következő lépésben ezt a tésztát most megint átgyúrjuk, végülis kigyúrjuk belőle a levegőt, újra keményebb lesz, de már nem annyira mint az elején, sebaj, a sütőben újra meg fog lágyulni és puhulni, emiatt ne aggódj. 
Fogod a kigyúrt tésztádat és 6 egyenlő részre osztod, majd ezekből 6 egyforma bucit próbálsz készíteni. 

Ezeket a bucikat egyesével kinyújtjuk kör alakúra, kb 20-25 cm átmérőjűre. Éles késsel vágd 8 cikkre, ezeket töltsd meg ízlésed szerint bármivel: lekvárral, dióval (dió + cukor), kakaóval, nutellával, ez már tényleg a fantáziádra van bízva. És akkor jöhet a tekerés. Ha kifli formájúakat szeretnél, akkor csak simán a szélesebb végénél fogva feltekered a háromszögeket. Ha viszont buktákat szeretnél készíteni, akkor először a szélesebb oldalánál a két szélét hajtsd be, majd úgy tekerd fel a háromszöget. 
Nekem a tepsire 3 bucinak megfelelő bukta fért fel, azaz 3x8 = 24 db. Ezeket lekentem egész felvert tojással, majd előmelegített sütőbe mehetnek, kb 200 fokra. 

Mindenkinek a sütője más-más, nekem 13-14 perc kellett ahhoz, hogy szép aranybarnára piruljanak a buktáim, de még ne keményedjenek meg. Nagyon kell erre figyelni a végén, mert akkor már hamar megbarnulnak...és akkor csökken az élvezeti értékük. 
Ezután már nincs más hátra, mint kiveszed a tepsiből a kész buktákat, kifliket egy tálba, jöhet a következő adag sütése :)








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése